ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΟΓΚΟΛΟΓΙΚΑ ΝΕΑ
14/06/2018
16/06/2017

NEWLETTER
Συμπληρώστε το email σας για να εγγραφείτε στο Newsletter.

ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΗ ΟΓΚΟΛΟΓΙΑ
  ΑΡΧΙΚΗ » ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΗ ΟΓΚΟΛΟΓΙΑ » ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΣΘΕΝΗ » ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ
19.11.2019:  ΘΡΟΜΒΩΣΗ ΚΑΙ ΚΑΡΚΙΝΟΣ

Η θρόμβωση και η εμβολή είναι νοσηρές οντότητες συνυφασμένες με τον καρκίνο. Συνυπάρχουν, προηγούνται ή έπονται του καρκίνου.
Το 20% των ασθενών με καρκίνο θα αναπτύξει σε κάποια φάση της αρρώστιας τους θρομβοεμβολική νόσο. Μάλιστα αποτελεί συχνό αίτιο θανάτου. Υπάρχουν διάφοροι μηχανισμοί στον οργανισμό που εξηγούν αυτήν την σχέση μεταξύ θρόμβωσης και καρκίνου που διαφέρουν ανάλογα με τον τύπο του καρκίνου. Σε γενικές γραμμές απελευθερώνονται από τον καρκίνο ουσίες που διευκολύνουν και προάγουν την υπερπηκτικότητα του αίματος. Το φαινόμενο αυτό σε συνδυασμό με επηρεασμένα αγγεία, χειρουργεία, αντικαρκινικά φάρμακα, ακτινοθεραπείες, δυσκινησία των ασθενών κλπ. συμβάλλουν στην δημιουργία της θρομβοεμβολικής νόσου. Είναι αυτονόητο ότι παχύσαρκα, ευτραφή άτομα έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο όπως και καρκίνος του γαστρεντερικού συστήματος, πνεύμονος, γυναικολογικών οργάνων κλπ. Από τα αντικαρκινικά φάρμακα η πλατίνα, οι ορμόνες αλλά και πρόσφατα οι ανοσοθεραπείες ενέχονται στην δημιουργία θρόμβωσης.
Επειδή οι ασθενείς που εμφανίζουν θρομβοεμβολική νόσο έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να πεθάνουν σε σύγκριση με τους υπόλοιπους, η θεραπεία πρέπει να είναι άμεση και αποτελεσματική. Η χορήγηση χαμηλού μοριακού βάρους Ηπαρίνης είναι η επιβεβλημένη θεραπεία. Η διάρκεια της θεραπείας μπορεί να κρατήσει πέραν των 6 μηνών κατά την κρίση του θεράποντος ιατρού.
Προληπτικά ο γιατρός έχει δυνατότητα να χορηγήσει την Ηπαρίνη χαμηλού μοριακού βάρους σε επιλεγμένους ασθενείς με καρκίνο, π.χ. αμέσως μετά το χειρουργείο, σε κλινήρεις ασθενείς, σε παχύσαρκους. Επίσης σε ορισμένες μορφές καρκίνου όπως πνεύμονος, γαστρεντερικού, γυναικολογικών οργάνων ακολουθώντας συγκεκριμένους αλγόριθμους. Ακόμη σε ασθενείς με καρκίνο που αρχίζουν χημειοθεραπεία με πλατίνα, η προφυλακτική αντιπηκτική θεραπεία έχει υπό προϋποθέσεις ένδειξη.
Επειδή η Ηπαρίνη χαμηλού μοριακού βάρους γίνεται υποδορίως και αυτό προκαλεί κάποια δυσφορία στους ασθενείς, έχει γίνει προσπάθεια για χρησιμοποίηση από του στόματος δισκία αντιπηκτικά. Όμως, στους ασθενείς με καρκίνο δεν έχουν ακόμη βρει εφαρμογή, διότι προκαλούν αιμορραγίες, ιδίως, σε όγκους του γαστρεντερικού αλλά και αλληλοεπιδράσεις με άλλα αντικαρκινικά φάρμακα.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Η θρόμβωση αποτελεί μια συχνή και επικίνδυνη νοσηρότητα σε ασθενείς με καρκίνο και η θεραπευτική ή προληπτική της αντιμετώπιση είναι επιβεβλημένη ή επιθυμητή.
Πιστεύω ότι οι ογκολογικοί ασθενείς δεν είναι επαρκώς ενημερωμένοι και πρέπει οι γιατροί τους να προσφέρουν αυτή την γνώση.
Οι Ογκολόγοι είναι επαρκώς ενημερωμένοι αλλά υποεκτιμούν τον κίνδυνο.